Activităţile individuale şi de grup din cadrul Proiectului Luminita se desfăşoară într-un program zilnic de trei ore. Activităţile sunt organizate astfel încât să reflecte tematica săptămânală ("Primăvara", "Mărţişorul", "Apa", "Toamna", "Mâinile", etc).
Dezvoltarea cognitivă a copiilor cu dizabilitate vizuală asociată prezintă anumite particularități. Unii copii nu ajung la achiziționarea stucturilor cognitive necesare formării operațiilor, au dificultăți în formarea și utilizarea conceptelor, a operațiilor gândirii și mulți dintre ei vor rămâne la stadiul senzorio-motor. Fiecare experiență pe care o are un copil contribuie la dezvoltarea conceptelor.
Conceptul este o reprezentare mentală, imagine sau idee despre un obiect concret sau despre ceva abstract. Dezvoltarea conceptelor la copii cu dizabilități vizuale asociate este afectată de prezența dizabilitățiilor în mai multe domenii: existența obiectului; permanența obiectului; diferenţa obiectelor; caracteristicile obiectului; funcţia obiectului. Astfel, copilul este orientat spre anumite activități propuse pentru dezvoltarea gândirii:
Exerciții de identificare a obiectelor din mediul familiar prin parcurgere tactilă a contururilor acestora; identificarea formelor geometrice; a zgomotelor familiare; a sunetelor instrumentale; a culorilor (pentru copiii care prezintă resturi de vedere).
Exerciții de grupare în categorii a obiectelor; exerciţii de grupare a animalelor;
Exerciții de sortare după formă, după mărime, după textură, după culoare.
Exerciții de comparare a mărimii/ lungimii/ grosimii/ lățimii obiectelor, a înălțimii obiectelor/persoanelor.
Exerciții de seriere a mărimii/ grosimii/ lungimii obiectelor; Exerciții de diferenţiere asemănări/deosebiri între obiecte;
Exerciții de numărare; exerciții de corespondență unu la unu; exerciții pentru dezvoltarea atenției şi memoriei.