ARUS - Asociatia Resurse Umanitare Speranta Timisoara
romana | english Cauta
Resurse / Articole

Sisteme augmentative şi alternative de comunicare

psiholog ALINA RUS,
psihopedagog MIRABELA ORTH

În cazul copiilor cu dizabilitati vizuale asociate care nu folosesc limbajul verbal sau necesita moduri de comunicare aditionale pentru a comunica eficient trebuie selectat un sistem alternativ sau augmentativ de comunicare.

Comunicarea augmentativa si alternativa (CAA) este un concept umbrela ce cuprinde orice metoda de comunicare ce suplimenteaza modalitatile obisnuite de vorbire si scriere, când acestea sunt deficitare sau absente. (S. Millar, J. Scott, 1998) CAA include toate formele de comunicare (cu exceptia celei verbale) utilizate pentru a exprima nevoi, dorinte, idei, gânduri.

Selectia si implementarea sistemului de comunicare alternativa se realizeaza în urma unei evaluari în cadrul unei echipe multidisciplinare (psiholog, fizioterapeut, logoped, ergoterapeut, asistent social, familie), având în vedere diagnosticul utilizatorului (întârziere în dezvoltare în aria comunicarii, deficienta de auz, deficienta mintala, autism, paralizie cerebrala, afazie,etc. Selectarea unui sistem de comunicare augumentativ sau alternativ trebuie sa tina cont de abilitatea motorie, cognitiva si senzoriala ale fiecarui copil în parte.

Sistemele de comunicare augmentativa si alternativa se împart în:
  • sisteme de comunicare fara suport tehnologic (gesturi, mimica, limbajul semnelor)
  • sisteme de comunicare cu suport tehnologic scazut/ridicat: carte cu simboluri, panouri sau cutii cu simboluri/ imagini, cartonase cu litere, cuvinte, imagini, dispozitive speciale care prin apasare redau vocea umana, diferite aparate ce contin software-uri de comunicare, I-Pad-uri, etc.
În continuare vom da câteva exemple de implementare a sistemelor CAA în activitatile desfasurate cu copiii cu deficiente vizuale asociate (DVA) in cadrul proiectului "Luminita".

Prin activitatile de "Buna dimineata" si "La revedere"- activitati de grup, copiii cu DVA învata sa-si reprezinte momentele zilei (dimineata si prânzul), respectiv începutul si sfârsitul programului.

În cadrul activitatii de "Buna dimineata", copiii învata sa se salute între ei, sa se localizeze în timp si spatiu (ziua saptamânii, luna anului, momentul zilei), sa-si reprezinte succesiunea activitatilor, sa realizeze alegeri. În functie de abilitatile de comunicare ale fiecarui copil, acestia îsi exprima salutul prin gesturi (ridicat mâna, deget), mimica (zâmbet), actionarea unui dispozitiv de comunicare care reda vocea umana (switcher). Succesiunea anotimpurilor poate fi reprezentata pe un panou de comunicare, prin asocierea fiecarui anotimp cu un simbol (iarba verde - primavara, flori - vara, frunze uscate - toamna, fulg de nea – iarna), iar copilul alege simbolul corespunzator, localizându- se astfel în timp. În felul acesta, copilul poate comunica celor din jur în ce anotimp se afla. Localizarea în saptamâna se realizeaza similar prin asocierea fiecarei zile cu simbolul unei activitati de grup predominante din programul zilnic al copiilor (de exemplu, luni – muzica – clopotel). Pentru a comunica celorlalti în ce zi a saptamânii se afla, copilul alege (indica) un simbol de pe panoul de comunicare. Succesiunea activitatilor zilnice (orarul) este reprezentata prin asezarea unor simboluri în cutii de comunicare sau pe o carte sau panou de comunicare. Dupa ce a terminat activitatea, copilul ia simbolul si-l pune într-o cutie de "sfârsit". În felul acesta, comunicam copiilor ce activitati urmeaza sa desfasoare, iar copilul comunica ca a terminat activitatea desfasurata.


Panou de comunicare cu succesiunea activităţilor


Cutii de comunicare cu succesiunea activităţilor
Home | Despre noi | Proiecte | Activităţi | Resurse | Media | Contact | Forum
Copyright © 2011 Asociatia Resurse Umanitare Speranta. Toate drepturile rezervate.